Βουδαπέστη, Ντουμπρόβνικ
26-29/6/2008
(Video here)
(Φωτο
1 &
2 απο την
προσέγγιση του TECNAM στο
Dubrovnik)
Πραγματοποιήσαμε τελικά τη
2η σχετικά μεγάλη μας αερολεσχική εξόρμηση εκτός συνόρων,
στο διάστημα από 26-29/6/2008.
Ήδη
από 24/6/08 είχαμε υποβάλει το σχέδιο πτήσης με σχεδιασμένη διαδρομή
ELVAS-LSA-LOPOS-FSK-RUGAS-SIN-RAXAD-GINTA- LYNI. Η προσγείωση στο LYNI
(Nish, Σερβία) θα γινόταν για ανεφοδιασμό.
Από Nish είχαμε πάρει το ΟΚ. Έτσι, την Πέμπτη 26/6/08
το Cessna C-172 SX-AKR με πλήρωμα τους Παξιμάδη Κων/νο, Παππά Δημήτριο
και Σαρμά Δημήτρη, απογειώθηκε από τον Αραξο στις 7:30 τοπική.
Η διαδρομή έγινε περίπου
όπως σχεδιάστηκε, εκτός από μία μικρή παράκαμψη στη Λάρισα
προς τα δυτικά λόγω μίας ενόργανης προσέγγισης στο αεροδρόμιο της
Λάρισας τη στιγμή που εμείς θέλαμε να περάσουμε άνωθεν.
Επίσης η
προσέγγιση Μακεδονία της Θεσσαλονίκης ήταν άψογη και μας έδωσε από το LOPOS DCT RUGAS μειώνοντας τη διαδρομή μας κατά 5-6 μίλια.
Μετά το RUGAS
μιλήσαμε με Σκόπια approach. Όπως μας είπε πει και ο Αριστομένης
Παλαιολόγου από τη Θεσσαλονίκη, εντός των Σκοπίων δε γίνεται καμία
αναφορά στο όνομα Μακεδονία.
Τα Σκόπια λοιπόν εξυπηρετικά μας έδωσαν,
λίγο μετά το RUGAS, DCT RAXAD που είναι το σύνορο με τη Σερβία.
Στη
Σερβία μιλήσαμε με NIS και προσεγγίζοντας ο Πύργος τους ζήτησε αναφορά
στο σημείο LATSA,
το οποίο δεν το είχαμε.
Του ζήτησα όμως can I report to Leskovac? (μία πόλη λίγα μίλια νότια
της Nish), και είπε ΟΚ. Τα συμβιβάσαμε, όπως λέει και το
ανέκδοτο.
Προσγείωση λοιπόν στη Nish, ευγενικοί και φιλικοί οι τοπικοί
υπάλληλοι, άμεσος ανεφοδιασμός, ο Δημήτρης στον πύργο για το σχέδιο.30
ευρώ landing & handling .
Στον πύργο
μας πρότειναν μία πιο ευθεία διαδρομή για την Ουγγαρία την NEPOS-
L617- PELOV-PARAK (σύνορο με Ουγγαρία) και μετά BUG-LHBP.
Αυτή τη
διαδρομή δεν την είχαμε επιλέξει γιατί περνούσε μέσα από μία μεγάλη
περιοχή training ανατολική του Βελιγραδίου.
Όμως προφανώς δεν υπήρχε πρόβλημα, οπότε δώσαμε αυτό το νέο σχέδιο
πτήσης, στα γρήγορα βάλαμε τα πρώτα σημεία στο GPS, απογειωθήκαμε,
στη διαδρομή προγραμματίσαμε και τα υπόλοιπα στο GPS και όλα καλά.
Το
κομμάτι εντός της Ουγγαρίας προς Βουδαπέστη, ήταν και το πιο δύσκολο
όλου του ταξιδιού από επικοινωνιακής άποψης, γιατί εκείνη τη στιγμή
διάλεξαν οι δύο μας ασύρματοι να διαγωνιστούν στο ποιος
θα κάνει τα περισσότερα
παράσιτα. Έννοια σας αγαπητοί, και ο KX-165 με το νέο intercom πετάει
αυτή τη στιγμή από Καλιφόρνια προς Ελλάδα, οπότε ο πιο κακός από εσάς
θα πάρει σύντομα την άγουσα
προς την αποθήκη της
Αερολέσχης. Επιπλέον είχαμε και ένα περίεργο μπαλάκι τουλάχιστον 5
φορών εναλλαγής μεταξύ Budapest information και approach. Αυτό
ακόμη δεν έχω καταλάβει γιατί έγινε.
Προσέγγιση στο Ferihegy της
Βουδαπέστης από τα σημεία OTSA και MOLNAR, λίγο vectoring εκεί, ένας
μικρός 360 κύκλος αναμονής και κατόπιν “SX-AKR clear to land runway
31L”. Στον πιο μεγάλο 31R αρκετή
κίνηση από μεγάλα
αεροσκάφη. Εύλογο το ερώτημα « που πάμε εμείς;;» Άψογη εξυπηρέτηση από
την εταιρεία CELEBI αλλά και χρέωση 170 ευρώ για handling, parking
μίας και μισής ημέρας και
δέσιμο του αεροπλάνου. Δεν
υπήρχαν γάντζοι στο apron και αναγκαστικά έφερναν βάρη για να δέσουν
το αεροπλάνο. Βρήκαμε ξενοδοχείο κοντά στο κέντρο (ήθελε βέβαια 5
λεπτά ταξί), ξεκούραση
και βόλτες στην πόλη.
Φαγητό το βράδυ σε Ιταλικό στην Πέστη με θέα το φαντασμαγορικά
φωτισμένο παλάτι και τις γέφυρες. Την επόμενη ημέρα βόλτες στο
εμπορικό κέντρο και το απόγευμα άνοδος με το
τελεφερίκ στο παλάτι όπου
η θέα ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή. Κάθοδος προς το Δούναβη μέσα από
τους κήπους του παλατιού με τα πόδια, μία χαλαρωτική βόλτα.. Σύσταση
προς ναυτιλλόμενους:
Συμφωνία για το κόμιστρο
πριν την επιβίβαση στο ταξί. Κάναμε 6 φορές την ίδια πεντάλεπτη
διαδρομή από ξενοδοχείο – κέντρο και πληρώσαμε 6 διαφορετικά ποσά από
9-18 ευρώ.
Την επομένη είχαμε
προγραμματίσει TOKOL για καύσιμα και PECS για τελωνείο. Όμως τα
καύσιμα μας έφταναν για το PECS (LHPP) οπότε για να γλιτώσουμε χρόνο
πήγαμε κατευθείαν στο Pecs (προφέρεται
Πετς). Επειδή θα φεύγαμε
από το Pecs για την Κροατία (που δεν είναι στη συνθήκη Σένγκεν) έπρεπε
εκεί να υπάρχει τελωνειακός έλεγχος.
Έτσι, πριν ξεκινήσουμε το
ταξίδι, τους είχαμε ειδοποιήσει ότι θα αναχωρήσουμε κατά τις 12 τοπική
(έχοντας στο μυαλό μας και την καθυστέρηση στο ΤΟΚΟL). Την προηγούμενη
τους στείλαμε από τη
Βουδαπέστη ένα mail
λέγοντας ότι θέλουμε τον τελωνειακό έλεγχο νωρίτερα. Όμως δεν πήραν το
mail, εμείς φτάσαμε εκεί 09:00 το πρωί και όμορφα και ωραία μας είπαν
ότι ο τελώνης θα έρθει στις 12:30 και
δεν μπορούσε να έρθει
νωρίτερα. Χαλάρωση λοιπόν στο αεροδρόμιο και απόφαση άλλη φορά να μην
στέλνουμε mail (τουλάχιστον αν δεν υπάρχει χρόνος για επιβεβαίωση)
αλλά να τηλεφωνούμε. Στις 12:00
αφίχθηκαν δύο υπάλληλοι με
πράσινα ρούχα (τελωνείο;) δύο αστυνομικοί και ένας πέμπτος . Δώσαμε τα
διαβατήρια στον – αυστηρό - αστυνομικό, τα κοίταγε δύο λεπτά το καθένα
στο εξώφυλλο
που έχει μόνο Ελληνικά
γράμματα (τι κοίταγε; προσπαθούσε να κάνει μετάφραση του Ελληνική
Δημοκρατία;) ακολούθως έφυγε για πέντε λεπτά (τάχα να τα ελέγξει).
Εκείνα τα πέντε λεπτά οι υπόλοιποι μας
κοίταζαν βουβοί και εμείς
το ίδιο. Ήμασταν μία ωραία ατμόσφαιρα, που έλεγε και ο Σταυρίδης.
Μετά γύρισε ο chief police officer και είπε ΟΚ. Συμπληρώσαμε και μία
απλή φόρμα (κάτι σαν δηλωτικό) και φύγαμε.
Ανεξάρτητα από
αυτή την καθυστέρηση όμως, το Pecs LHPP είναι ένα πανέμορφο,
ολοκαίνουργιο, πεντακάθαρο, μικρό αεροδρόμιο που έχει όλα τα καύσιμα
(JET A1, 100LL και 95άρα), κλιματιζόμενη
αίθουσα αναμονής, ωραίο
καφέ με θέα την πίστα και το διάδρομο. Αξίζει την επίσκεψη, αρκεί να
κανονιστεί σωστά το τελωνείο, το οποίο σημειωτέον χρεώνεται 83 ευρώ.
(στο TOKOL ήθελαν 130 ευρώ).
Άλλη ιδέα ; Έπρεπε να
βάλουμε σχέδιο πτήσης για Κέρκυρα, άρα δε χρειαζόμασταν τελωνείο,
και πάνω από το Dubrovnik αλλαγή και προσγείωση. Λέτε να πείραζε
κανέναν, το Pecs ή το Dubrovnik;
Η πτήση Pecs – Dubrovnik
ήταν το πιο ωραίο κομμάτι όλου του ταξιδιού. Από 30 μίλια πριν το
Σεράγεβο έως και σχεδόν την ακτογραμμή είχαμε κατακόρυφες αναπτύξεις
από τα 6000 έως τα 12000
πόδια. ευτυχώς όχι
συμπαγείς, και κάναμε συνεχώς μικρά ζιγκ-ζαγκ για να τις αποφύγουμε.
Φτάσαμε έως τα 10000 πόδια σε αυτό το σημείο. Φωτογραφίσαμε και το
πολύπαθο Σεράγεβο, που τώρα όμως έδειχνε
μία σύγχρονη πόλη. Στη
διαδρομή όμως είδαμε κάτι περίεργες στρογγυλές ξέρες, ανάμεσα σε πυκνή
βλάστηση. Μήπως τα εξευγενισμένα υλικά των βομβών που έπεσαν εκεί δεν
αφήνουν τίποτα
να φυτρώσει, χρόνια
μετά; Η σχεδιασμένη διαδρομή ήταν BAREB Q570 CE P10
VIPOB KEB P37 BARIT NETKO NERRA, αλλά μετά το ΚΕΒ
ζητήσαμε DCT MADOS (το σύνορο Βοσνίας – Κροατίας
κοντά από το Dubrovnik)
και μας το έδωσαν. Το καλό ήταν ότι συντομεύσαμε έτσι τη διαδρομή
κατά 30 μίλια. Το κακό ήταν ότι δεν είδαμε καθόλου Δαλματικές ακτές. Κροάτες
και Βόσνιοι ελεγκτές πολύ
καλοί και
εξυπηρετικοί. Στη Βοσνία, 40 μίλια πριν τα σύνορα με Κροατία, μας
έδωσαν στο Dubrovnik radar αλλά παρά τα 9000 πόδια μας, δεν μας άκουγε.
Μας άκουσε σχεδόν όταν φτάσαμε στη θάλασσα,
λίγα μίλια βόρεια του
αεροδρομίου και μας έδωσε Πύργο και κατευθείαν CLEAR TO LAND RWY 12
. Εδώ «φάγαμε» την περισσότερη ζέστη σε όλο το ταξίδι, αφού οι Κροάτες
από λανθασμένη
συνεννόηση μεταξύ τους μας
άφησαν στην φλεγόμενη από ζέστη πίστα να περιμένουμε ανεφοδιασμό 1
ώρα!! Τα τηλέφωνά τους δεν απαντούσαν και αναγκαστήκαμε να μιλήσουμε
στον Πύργο από τον
ασύρματο για να στείλει
αυτοκίνητο. Στο Dubrovnik μιλήσαμε με δύο φίλους (Ανδρέα Νικολάου και
Παναγιώτη Αντωνίου) που είχαν έρθει από Ελλάδα (Μεσολόγγι Κέρκυρα) με
το υπερελαφρό Tecnam P-92.
Είχαν ήδη προσγειωθεί και
είχαν βρει και ξενοδοχείο, όπου πήγαμε με ταξί και τους συναντήσαμε.
Το απόγευμα κάναμε
βόλτες στο κάστρο, φωτογραφίες, καφέ κλπ.
Το κάστρο εντυπωσιακό,
φανταστείτε κάτι σαν τη Μονεμβασιά σε πιο μεγάλο, με μεγαλύτερα κτίρια
και ναούς, χτισμένο στο επίπεδο της θάλασσας. Κόσμος πολύς και αρκετή
ζέστη παρά το προχωρημένο του
απογεύματος. Άραγε, τι θα
γίνεται εκεί τον Αύγουστο; Ήταν και 2-3 μεγάλα κρουαζιερόπλοια
αγκυροβολημένα στα πέριξ, που είχαν κατεβάσει όλο τους τον κόσμο για
sightseeing. Πρωινό εγερτήριο την
επομένη, 6:15 στο
αεροδρόμιο, διαβατήρια, σχέδια πτήσης (MOKUN, TAZ, RODON, GRIBA,
PITAS, LGKR) μικρή αναμονή (5 λεπτών) στον ασύρματο για έγκριση του
σχεδίου μας από το Μαυροβούνιο (;)
ενώ εμείς περιμέναμε
πρόβλημα με την Αλβανία, τροχοδρόμηση στις 7:20, απογείωση στις 7:30.
Το Tecnam τροχοδρομούσε πίσω μας. Όμως αργότερα δεν το ακούσαμε ούτε
να απογειώνεται, ούτε να μιλά με
τους επόμενους σταθμούς.
Φτάνοντας Κέρκυρα μιλήσαμε στο τηλέφωνο και μας είπαν ότι στη γραμμή
κράτησης τους έπιασε λάστιχο και το έφτιαχναν! Ατυχία! Όμως για καλή
τους τύχη, βρήκαν ένα clark
στο αεροδρόμιο, τους
σήκωσε το αεροπλάνο, το κράτησε σηκωμένο δύο ώρες και ο Ανδρέας
Νικολάου, που είναι και μηχανικός αεροσκαφών και chief inspector
υπερελαφρών, βγήκε έξω από το
αεροδρόμιο, βρήκε κόλλα σε
ένα βενζινάδικο και μετά με δανεικά εργαλεία, έβγαλε και κόλλησε τη
σαμπρέλα. Είδατε τι χρήσιμο που είναι να ξέρεις από μερικά τεχνικά
θέματα;
Η πτήση έως την Κέρκυρα
απροβλημάτιστη. Κανένα περίεργο από αυτά που είχαμε ακούσει για τα
Τίρανα δεν έγινε. Φιλικοί και εξυπηρετικοί οι ελεγκτές και στο
Μαυροβούνιο (Tivat, Podgorica) και στα Τίρανα, μας
έδιναν direct ότι
θέλαμε. Έτσι προσγειωθήκαμε Κέρκυρα στις 11:00 τοπική, αφήσαμε το
Δημήτρη εκεί και μετά από μισή περίπου ώρα απογειωθήκαμε για Άραξο.
Όλα κύλησαν καλά, εκτός από την
αγχωμένη ελεγκτή της
Πρέβεζας που επειδή είχε (μάλλον και ενόργανες) προσεγγίσεις μας έβαλε
20 (!!) μίλια abeam δυτικά της. Αν είχε δηλαδή περισσότερο άγχος που
θα μας έβαζε, στην
Ιταλία; Συνολικά τα σκέλη
σε ναυτικά μίλια ήταν: Αραξος – Nish 335, Nish – Βουδαπέστη 280,
Βουδαπέστη – Pecs 100, Pecs – Dubrovnik 220, Dubrovnik – Κέρκυρα 200
και Κέρκυρα – Άραξος 115 μίλια, και
συνεπώς σύνολο 1250 μίλια.
Άντε και του χρόνου περισσότερα. Ευχαριστώ το Στρατή Σκλεπάρη για τις
πληροφορίες περί Βουδαπέστης, τον τηλεπικοινωνιακό της ΥΠΑ Αράξου
Γιώργο
Φουσέκη για τη βοήθεια με
την υποβολή των σχεδίων πτήσης, και τη διοίκηση της 116ΠΜ για την
άμεση άδεια για πρωινή αναχώρηση. Σχετικές φωτογραφίες στις
Φωτό, Δραστηριότητες και ένα
μικρό
video στην πίστα του Dubrovnik κατά την προετοιμασία για απογείωση
(που ήμασταν ευδιάθετοι, πριν το λάστιχο του Tecnam ) στο youtube.com
με τίτλο patras aeroclub in Dubrovnik
(όμως μην τα
πιστέψετε και όλα όσα
ακούσετε, μερικά είναι μόνο (;) για χιούμορ).
Κώστας
Παξιμάδης
|