Aeroclub of Chania


Ταξίδι ΣΟΥΔΑ - ΚΑΣΤΟΡΙΑ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΕΓΑΡΑ - ΣΟΥΔΑ με το SX-AMX (Αύγουστος 2005)

 


            Ένα αεροπορικό  ταξίδι με CESSNAκι  είναι μια ενδιαφέρουσα  περιπέτεια.   Η απογείωση από  ΣΟΥΔΑ για την ΚΑΣΤΟΡΙΑ   είναι σίγουρα   ένα  αρκετά ενδιαφέρον   ταξίδι  διότι η πτήση αυτή διασχίζει όλη την  Ελλάδα  από τα ηπειρωτικά και καταλήγει στην καρδιά της Πίνδου με αρχηγό των προβλημάτων ένα :     καιρός.

 Από  πέρσι ο Δήμος Ορεστίδος (Αργος Ορεστικό) προσπαθούσε να κάνει μια αεροπορική εκδήλωση στο αεροδρόμιο της Καστοριάς (ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ) . Ο συντονισμός όμως ενός τέτοιου εγχειρήματος απαιτεί  και ιδανικές καιρικές συνθήκες διότι λόγω  ΠΙΝΔΟΥ  υπάρχουν απότομες καιρικές μεταβολές που πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψιν τους τα πληρώματα που θα συμμετάσχουν ώστε να αναχωρήσουν με ασφάλεια.

Ο αντιδήμαρχος Δημήτρης Κυριακού έκανε πολλές και φιλότιμες προσπάθειες  και έτσι μετά από 2 αναβολές η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τελικά στις  27 και 28 Αυγούστου 2005 (Σαββατοκύριακο). Εμείς σαν Αερολέσχη Χανίων είχαμε  από την πρώτη στιγμή  την πρόσκληση του Δημάρχου (Ίσως  για να δοθεί και η έμφαση της μεγάλης απόστασης που μπορούν να διανύουν τα αεροπλάνα της Γενικής Αεροπορίας) και δεν μπορέσαμε να αρνηθούμε. Έτσι λοιπόν την Παρασκευή  26/8 το απόγευμα το SX-AMX  απογειώθηκε με προορισμό τα ΜΕΓΑΡΑ (LGMG)  σαν ενδιάμεσο σταθμό ανεφοδιασμού. Η μετεωρολογική πρόβλεψη  ήταν σχετικά αόριστη λόγω της ΑΣΤΑΘΕΙΑΣ που επικρατεί τέτοιες εποχές στην περιοχή. Δηλαδή SCT στα 3000 πόδια και άπνοια. Όταν φτάσαμε όμως στο ύψος της ΒΕΛΟΠΟΥΛΑΣ το FIC (Flight Information Center 130.92)  μας ενημέρωση ότι λόγω μιας  ξαφνικής καταιγίδας το α/δ ΜΕΓΑΡΩΝ έκλεισε. Έτσι άδοξα επιστρέψαμε στην Σούδα. Η απογοήτευση ήταν έντονη στο πλήρωμα σε όλη την διαδρομή επιστροφής. Πράγματι όταν ξεκινάς μια τέτοια πτήση η προσμονή της περιπέτειας είναι έντονη και  όταν καταλήξει τόσο άδοξα η απογοήτευση είναι καθολική.

ΣΚΕΛΟΣ Α:  ΣΟΥΔΑ- ΚΥΘΗΡΑ-ΚΑΣΤΟΡΙΑ

Όμως δεν το βάλαμε κάτω και έτσι την επόμενη μέρα (Σάββατο)  στις 11.00' το ηρωικό SX-AMX ξεκίνησε προς την περιπέτεια ξανά. Το σκεπτικό του ταξιδιού ήταν ως εξής:

Θεωρητικά φτάνουμε στην Καστοριά με απευθείας πτήση. Επειδή όμως δεν είμαστε σίγουροι ότι θα ακολουθήσουμε την σχεδιασμένη διαδρομή  (λόγω της καιρικής αστάθειας) πρέπει να έχουμε μεγαλύτερη ασφάλεια καυσίμου  (τουλάχιστον 60 λεπτά). Σκεφτήκαμε λοιπόν ότι αν ξεκινήσουμε με αρχικό προορισμό τα ΚΥΘΗΡΑ και εκεί βάλουμε το καύσιμο που ήδη έχουμε κάψει (περίπου 30 λίτρα)  τότε έχουμε την χρονική άνεση για την πτήση που προγραμματίζουμε. Μετά από τα ΚΥΘΗΡΑ η διαδρομή μπορεί να γίνει με τις δεξαμενές αριστερά  για μια ώρα , μετά δεξιά μέχρι να τελειώσει σχεδόν (2 ώρες και 10' λεπτά) οπότε από το σημείο  αυτό θα έχουμε μια πλήρη εικόνα του καυσίμου που απομένει (1 ώρα και 10 λεπτά) στην αριστερή δεξαμενή και της απόστασης που μπορούμε να καλύψουμε ακόμα.

Ξεκινήσαμε λοιπόν στις 11.00' και στις 11.45 τοπική,  προσγειωθήκαμε στα ΚΥΘΗΡΑ. Εκεί βρήκαμε σταθμευμένα δύο  CESSNA 172  το SX-ARF καθώς και ένα ΙΤΑΛΙΚΟ. Βάλαμε καύσιμο και απογειωθήκαμε στις   12.19'  με ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ πορεία πάνω από τα ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ πανέμορφα παράλια της ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ. Περάσαμε από την ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ και άλλα ενδιαφέροντα παράλια (φωτο 1   2   3    4    5    6)  και σε λίγο απέναντί μας το ΝΑΥΠΛΙΟ. Συνεχίσαμε κατευθείαν πάνω από ΑΡΓΟΣ , είδαμε και το πεδίο προσγείωσης Αργους, περάσαμε ΒΟΡΕΙΑ ΠΑΡΑΛΙΑ, ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ,  ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΣ κόλπος  με την ΚΟΡΙΝΘΟ στο βάθος και το πεδίο προσγείωσης "ΛΕΧΑΙΟΝ", και πέρασμα για την ΛΑΜΙΑ από το άνοιγμα που δημιουργεί  η δίοδος της ΙΤΕΑΣ αριστερά του ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ. Αφήσαμε την ΑΜΦΙΣΣΑ κάτω μας και περάσαμε από ένα στενό άνοιγμα στον κάμπο της ΛΑΜΙΑΣ όπου και συναντήσαμε μέτριες  αναταράξεις. Περάσαμε πάνω από το α/δ ΛΑΜΙΑΣ και από εκεί στρίψαμε αριστερότερα  δίπλα από την λίμνη ΠΛΑΣΤΗΡΑ με πορεία προς ΚΑΡΔΙΤΣΑ - ΤΡΙΚΑΛΑ - ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ. Ο θεσσαλικός κάμπος από κάτω μας  δημιουργούσε μια τεράστια ψυχολογική στήριξη διότι τα σημεία στα οποία θα μπορούσαμε να κάνουμε  με ασφάλεια μια αναγκαστική ήταν παντού σε αντίθεση με το ανάγλυφο της ΚΡΗΤΗΣ όπου μια τέτοια σκέψη μόνο ρίγος δημιουργεί. Χαζεύοντας την λίμνη ΠΛΑΣΤΗΡΑ στα αριστερά μας φτάσαμε πάνω από την ΚΑΡΔΙΤΣΑ και μπροστά μας ήδη τα ΤΡΙΚΑΛΑ  άρχισαν να διακρίνονται με ορατά στο βάθος τα ΜΕΤΕΩΡΑ. Όταν περάσαμε πάνω από τα ΜΕΤΕΩΡΑ το θέαμα ήταν ιδιαίτερα επιβλητικό. Μετά η πορεία μας άρχισε να γίνεται πιο ενδιαφέρουσα διότι το ανάγλυφο εδάφους είχε μια παράξενη ποικιλία από πεδινά μέρη ανακατεμένα με βράχους  κάτι σαν μινιΜΕΤΕΩΡΑ. Τα ΓΡΕΒΕΝΑ μετά τα ΣΙΑΤΙΣΤΑ και η φωτογραφική μηχανή έμεινε δυστυχώς από μπαταρία. Ίσα που φυλάξαμε λίγο ρεύμα για να τραβήξουμε την προσέγγιση στην Καστοριά. 30 μίλια νότια και "ΚΑΣΤΟΡΙΑ ΤΟ SIERRA X-RAY ALFA MIKE X-RAY". ¨"ΑΚΟΥΕΙ Η ΚΑΣΤΟΡΙΑ" και άρχισε η διαδικασία προσέγγισης και τελικά έγινε η προσγείωση στις 15.30'.

ΜΕΡΟΣ Β: Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ & ΠΤΗΣΕΙΣ ΕΘΙΣΜΟΥ

Η φιλοξενία  από τον Αντιδήμαρχο κο Δ. Κυριακού ήταν άψογη. Μόλις ήρθαμε μας περίμενε το Δημοτικό λεωφορείο το οποίο μας πήγε στην λίμνη όπου  μαζί με τους υπόλοιπους αεραθλητές μας έγινε μια θεαματική περιήγηση ( Φωτό 1  2  3  4  ) της λίμνης και της πόλης της Καστοριάς.  Μαζί μας ήταν ο  ακούραστος αεροπόρος Ηλίας Μπόζνος ο οποίος στα 75 του δεν το βάζει κάτω (Την άλλη μέρα έκανε τις περισσότερες πτήσεις εθισμού), τα παιδιά από την ΠΑΤΡΑ, τα  Ιωάννινα, την Τρίπολη, την Κέρκυρα, την Αθήνα , την Θεσσαλονίκη (Ο εκπαιδευτής Σταύρος Αναστασιάδης ο οποίος παρουσίασε στην τελετή υποδοχής θέμα με τίτλο "Η ιστορία της πολεμικής μας Αεροπορίας") . Μετά την περιήγηση ακολούθησε η διαδρομή ΚΑΣΤΟΡΙΑ - ΝΕΣΤΟΡΙΟ στο οποίο ήταν και οι ξενώνες οι οποίοι μας φιλοξένησαν. Το ίδιο βράδυ επισκεφτήκαμε την πανέμορφη περιοχή "RIVER-PARTY"  όπου και γευματίσαμε.

Την επόμενη μέρα άρχισαν οι πτήσεις εθισμού ( φωτο 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11 )  πάνω από την λίμνη ( φωτο  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11 ) . Το θέαμα χορταστικό. Οι φωτογραφίες δείχνουν πολύ λίγο από την πραγματική αίσθηση που νοιώσαμε και εμείς αλλά και οι κάτοικοι της ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ που είδαν την πόλη τους από μια άλλη τελείως διαφορετική όψη. Το ΑΡΓΟΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟ στην αρχή του διαδρόμου προσέγγισης καθώς και ο κάμπος με τα γύρω βουνά έδιναν μια αρμονία και γαλήνη στο όλο θέμα. Οι χειριστές των αεροσκαφών πέταγαν τους κατοίκους των γύρω περιοχών συνεχώς αλλά όσο περνούσε η ώρα το άγχος του καιρού στην διαδρομή επιστροφής ήταν έκδηλο. ΠΙΝΔΟΣ είναι αυτή και ο καιρός δεν συγχωρεί λάθη και μαγκιές. Οι μηχανικοί που είχαν έρθει με το αεροπλάνο της ΤΡΙΠΟΛΗΣ ήταν μια πρόσθετη ασφάλεια για το κάτι που θα πήγαινε στραβά..

ΣΚΕΛΟΣ  Γ : ΚΑΣΤΟΡΙΑ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Το ταξίδι της επιστροφής άρχισε να διαφαίνεται προβληματικό. Τα ΚΥΘΗΡΑ έκλειναν  στις 14.00 και έτσι δεν υπήρχε η δυνατότητα της αντίστροφης επανάληψης του  χθεσινού ταξιδιού. Επίσης τα σύννεφα είχαν αρχίσει να έχουν χαμηλότερες βάσεις και το πέρασμα της ΙΤΕΑΣ να γίνεται δυσκολότερο ..... έτσι η απόφαση "ΠΑΜΕ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ" ήταν η πιο σωστή για τα μέχρι τότε  δεδομένα.

Απογείωση και πορεία ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ. Πέρασμα πάνω από την λίμνη, τα χωριά της ΦΛΩΡΙΝΑΣ, το ΑΜΥΝΤΑΙΟ το ανεμοδρόμιο της ΠΑΝΑΓΙΤΣΑΣ, η ωραία  ΕΔΕΣΣΑ με τους καταρράκτες της, η ΝΑΟΥΣΑ και ο κάμπος ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Σημείο ΔΕΛΤΑ στα 2500 και αμέσως μετά στο ΑΝΤΖΕΛΟ στα 1500. Η προσέγγιση μας ρώτησε αν ξέρουμε τις ΚΕΡΑΙΕΣ (Υπήνεμο του 34) απαντήσαμε θετικά και αφού κάναμε μερικές στροφές στην κράτηση προσγειωθήκαμε από τον 16 ο οποίος αρχίζει από την θάλασσα. Ζητήσαμε από την τροχοδρόμηση να πάμε στον χώρο της ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ και σε λίγο το SX-AMX στάθμευσε ανάμεσα στα αεροπλάνα της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης. Επειδή ήταν Κυριακή δεν υπήρχε κανένας στο υπόστεγο της ΑΛ Θεσσαλονίκης και έτσι αναγκαστήκαμε να ψάχνουμε για να βρούμε δεσίματα για ασφάλιση του αεροπλάνου.

Την επόμενη μέρα  κάναμε τα σχετικά τηλεφωνήματα και κανονίσαμε συναντήσεις με τα παιδιά της Θεσσαλονίκης. Ο Πρόεδρος της ΑΛ Βασίλης Κώστα , ο Αρχιμηχανικός Πενόπουλος Δημήτρης καθώς και οι μηχανικοί Νεκτάριος και Δημήτρης πάντα πρόθυμοι και εξυπηρετικοί. Έκπληξη η τιμή του καυσίμου 100LL από την ΕΚΟ  που ήταν μόνο 1,56€ σε αντίθεση με ΜΕΓΑΡΑ και ΣΟΥΔΑ που το αγοράζουμε 2,2€.

ΣΚΕΛΟΣ Δ  : ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΕΓΑΡΑ  - ΣΟΥΔΑ

Η επιστροφή είχε και την ιδιαιτερότητά της. Ο καιρός κατά την διαδρομή παρουσίαζε προβλήματα τα οποία εντοπίζονταν κυρίως στην περιοχή ΣΠΟΡΑΔΩΝ (ΣΚΙΑΘΟΣ - ΣΚΟΠΕΛΟΣ).. Η Μετεωρολογία Θεσσαλονίκης (Βρίσκεται ακριβώς δίπλα στον χώρο στάθμευσης, πάνω από την Πυροσβεστική) μας έδινε πρόγνωση για καταιγίδες με χαμηλή βάση νεφών στην περιοχή αυτή. Επίσης το Μελτέμι που είχε αρχίσει επηρέαζε με ισχυρότατους ανέμους το Αιγαίο οι οποίο θα μας δημιουργούσαν μέτριες έως ισχυρές αναταράξεις σε ύψη  μέχρι 5000'. Έτσι αναγκαστήκαμε 3 φορές να κάνουμε σχέδιο πτήσης και να το ακυρώσουμε. Όμως παρατηρήσαμε ότι στην περιοχή των ΣΠΟΡΑΔΩΝ η πρόβλεψη για καταιγίδες είχε θεωρητική σημασία μόνο διότι στις απογευματινές ώρες τα σύννεφα ανέβαζαν αισθητά την βάση τους και περιορίζονταν μόνο πάνω από τα νησάκια αυτά (σαν καπέλα). Έτσι την τέταρτη φορά προετοιμαστήκαμε ανάλογα, πήραμε πληροφορίες ηλιοφάνειας από α/δ ΙΚΑΡΟΣ, και από το μέλος μας  Αλέκο  Κρασάκη που βρισκόταν διακοπές στην ΣΚΟΠΕΛΟ, η πρόγνωση της μετεωρολογίας ήταν ποιο ήπια από τις άλλες φορές και στις 14.20' απογειωθήκαμε από Θεσσαλονίκη (φωτο 1  2  3) για επιστροφή  με ενδιάμεσο σταθμό τα ΜΕΓΑΡΑ. Μπορούσαμε να έρθουμε και απευθείας ΣΟΥΔΑ (Το έχουμε ξανακάνει με το ίδιο αεροπλάνο) αλλά το κάναμε έτσι διότι δεν ξέραμε τι παρακάμψεις θα είχαμε κατά την διάρκεια της πτήσης λόγω καιρού και από περιέργεια για το νέο αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας στα ΜΕΓΑΡΑ..

Και έτσι άρχισε το ταξίδι της επιστροφής. Στις Σποράδες περάσαμε με καθαρό ουρανό πάνω από το α/δ ΣΚΙΑΘΟΥ , δεξιά από την ΣΚΟΠΕΛΟ  και μπήκαμε στον ΕΥΒΟΪΚΟ ΚΟΛΠΟ (φωτο  1   2   3   4  )  και περάσαμε πάνω από την ΧΑΛΚΙΔΑ. Μετά από επαφή με Τανάγρα μας επέτρεψαν διέλευση άνωθεν σταθμού και κατευθείαν για διέλευση από α/δ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ (φωτο  1  2 )  από όπου με δεξιά στροφή αρχίσαμε την προσέγγιση στον 26 των ΜΕΓΑΡΩΝ με ριπαίο άνεμο από 350 έως 020 μοίρες ταχύτητας από 10Knots έως  20Knots.Η προσγείωση   έγινε στις 16.20 (ακριβώς 2 ώρες).  Εκεί βρήκαμε τον Παύλο (υπεύθυνο της AirBP )  ο οποίος μας έβαλε 71 λίτρα καύσιμο με τιμή 2,2€ (Όσο και στα Χανιά). Απογείωση  την 17.06' από τον 08 δεξιά στροφή, ύψος 1500  , πέρασμα από ΑΙΓΙΝΑ , ΥΔΡΑ (φωτο 1  2  3 ) , Βελοπούλα και άνοδος στα 5500'. Ο ισχυρός Βορειοανατολικός άνεμος μας έσπρωχνε και το GPS  έδειχνε ταχύτητες 120 - 135 Knots. Αφρισμένη Θάλασσα  και Ουρανός για περίπου 1 ώρα (πολύ μονότονο αυτό)  μέχρι που στο βάθος άρχισε να φαίνεται ο σκούρος όγκος της ΣΠΑΘΑΣ. Επαφή με ΣΟΥΔΑ , κάθοδος στο ύψος κυκλοφορίας και προσγείωση με άπνοια στον 11 στις 18.46' και κατευθείαν στον χώρο στάθμευσης της Αερολέσχης.

 Η περιπέτεια τέλειωσε, το ταξίδι είναι πλέον μια γλυκιά ανάμνηση και η προσδοκία της επόμενης περιπέτειας στο μυαλό μας.

Τα μέλη που συμμετείχαν  στα διάφορα τμήματα του παραπάνω ταξιδιού ήταν οι  Κιμιωνής Κοσμάς, Μπουζάκης Μανώλης , Αντωνόπουλος Σπύρος. Η πτήση στοίχισε 450€ (50% της κανονικής) και χρεώθηκε στους συμμετέχοντες ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους.


Created by @Aeroclubofchania  E-mail address   info@aer.gr